iKLaN

Tuesday, July 20, 2010

CeriTera aL-Kisah iKan Ku...


Ceritera hobi membela iKan ni dah lama dlm hidup aku sejak zaman skolah lagi... cuma time tu tak se-dedicated mcm skrg.. Dulu reti beli je, rajin cuci akuarium 2 3 bulan je... lepas tu, ayah aku yg buat... bukan malas, cuma ayah aku lagi rajin dari aku.. hehehe... pelbagai jenis ikan dibela zaman skolah..

Tercetusnya ilham nak kembali bela ikan ni lps kawen & pindah umah sendiri.. org tua kata bela haiwan rezki akan bertambah (kalo jaga betul2 la) & beri ketenangan.. lebih2 lagi kalo bela ikan...
bab ketenangan tu aku akui la... bab bertambah rezki tu, Allahualam..

bermula dgn bela ikan gapi & puyu... bela sebab org2 expert kata ikan2 ni jenis lasak.. (bukan sbb kepercayaan boleh bg protection dr hantu ker apa)... tapi tak smpai 2 mggu, mati dah smuanyer...

pause dlm 1 bulan... agak boring gak tak bela apa2... nak bela kucing, leceh &byk kerenah... arnab plak cute tp cepat benor besau.. last2, bela ikan gak... kali ni bela ikan Flowerhorn & bandaraya.. beli kat Jalan Pasar (port ikan hiasan harga murah)... tu pun tau dari akak2 otai kat opis...

pic #1: Flowerhorn & ikn bandaraya dlm aqua plastik


lepas 1bulan bela dlm aqua plastik, aku dpt ilham akak aku ada aqua kaca 2kaki terbiar... dr terbiar, lagi molek aku pakai... riang ria FH & bandaraya berenang dlm aqua besar.. lagipun FH dah b+ besar... mana tak nyer, hari2 mkn anak ikan longkang... mknn palet & ulat dah tak dimakn FH... bagus gak FH dah tak makan ulat... ulat cepat kerohkan air aqua...


pic #2: dah upgrade..ikan FH & bandaray dlm aqua kaca.. ikn2 emas dlm aqua plastik


kesian nengok ikn2 emas berenang tergedik2 dlm aqua kecik, aku decide beli aqua kaca yg besau... barula sronok nengok diaikan (takkan nak pggl diaorg plak) berenang jauh skit... future planning, kalo ikan2 kecik kat aqua bwh mati, bela arowana aje... tapi mereka still alive, so postpond dulu ler nak bela arowana...

pic #3: current aqua...









2 comments:

  1. ikan ko makan kek apollo ke? hahaha

    ikangapi

    ReplyDelete
  2. haa... kek apollo pandan flavor lagi.. apa la hang ni... of course la owner dia yg mkn apollo tu... kotak wat jd bekas mknn ikan ler...

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails